با روش های تبلیغی وهابیت آشنا بشید (2) ضروری برای هر مسلمان

روش های تبلیغی وهابیت (2)

بخش اول 

8)استفاده از دانشگاه ها
علم و دانش در دین مقدس اسلام جایگاه وی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژه وبر جستة دارد و عالمان و دانشمندان دینی از احترام و جایگاه رفیعی بر خوردارند ، خداوند در قرآن کریم می فرماید : «یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات»(32) ‍ خداوند کسانی از شما را که ایمان آورده اند و کسانی که علم به آنها داده شده است درجات عظیمی می بخشد .خداوند در این ایه علم را در کنار ایمان قرار داده است که حکا یت از مقام والای علم دارد . در تفسیر آمده است: اگرچه آیه در مورد خاصی نازل شده است ولی ، با این حال ، مفهوم عامی دارد و نشان می دهد آنچه مقام آدمی را نزد خدا بالا می برد دو چیز است : 1- ایمان 2- علم (33) مراکز علمی ودانشگاه ها سرمایه ارزشمند جوامع بشری بوده و ترقی و پیشرفت بشریت مرهون علم ودانش است . لذا حدیث معروف از پیامبر اکرم(ص) در بارۀ طلب علم ودنبال کردن دانش است : دنبال علم باشید اگرچه در چین باشد ویا از گهواره تا گور دانش بجویید . حضرت برای طلب علم نه بُعد مکانی می شناسد ونه طول زمانی ، یعنی در هرکجا ودر هر زمان دنبال علم ودانش با شید .روشن است که این امتیازات زمانی مصداق دارد که علم مفید با شد واز آن سوء استفاده نشود ودر انحصار کسی یا عدۀ نباشد .متاسفانه در عربستان ، مراکز علمی ودانشگاه ها انحصارا در خدمت جریان حاکم (وهابیت) قرار گرفته است واز آن به عنوان وسیلۀ تبلیغی برای وهابیت استفاده می شود .عباس جعفری برای معرفی برخی از آن دانشگاه ها ونوع فعالیت آن می نویسد :
1- جامعه ام القری مکه الکرمه : این دانشگاه در سال 1369ه.ق ابتدا به صورت دانشکده « الشریعه » تاسیس شد و در سال 1401 ه .ق با موافقت مجلس الوزراء به دانشگاه ام القرا تغییر نام داد .هدف از تاسیس این دانشگاه آموزش زبان عربی و گسترش فرهنگ اسلامی برای برادران و خواهران است و در شهرهای جده و طائف نیز شعبه دارد . دانشکده های « کلیة الشریعة » ، « مرکز البحوث العلمی » ، « احیاء التراث الاسلامیة»«مرکزالبحوث النفسیه والتربویه »، « مرکز ابحاث الحج» ، « المرکز العالمی للتعلیم الاسلامی » و « معهد تعلیم اللغة العربیة » زیر نظر این دانشگاه فعالیت می کند . این دانشگاه تاکنون کتابها و مجلات متعددی را چاپ و منتشر کرده است .
2- الجامعه الاسلامیه بالمدینة المنوره : این دانشگاه در سال 1380 ه برای خدمت به جهان اسلام و کمک به آموزش و تربیت علماء ، خطبا و سلفیان مذهبی در مدینه تاسیس شد و تاکنون فعالیت های مهمی در زمینه چاپ و نشر کتاب و مجله انجام داده است .
3- جامعه الامام محمدبن سعود الاسلامیه : این دانشگاه در سال 1394 ه- با هدف خدمت به جهان اسلام در زمینه بحث های اسلامی و گسترش و تبلیغ آن در کشورهای گوناگون تاسیس شد . دانشکده های مهم « کلیة اللغة العربیه » ، « کلیة اصول الدین » ، « کلیة العلوم اجتماعیه » ، « المعهد العالی للقضاء » و « مرکز البحوث » وابسته به آن هستند که مجلات و کتابهای گوناگون در زمینه اهداف خود چاپ و توزیع کرده اند .
4- جامعة الملک السعود : این دانشگاه از سال 1398 ه . ق در زمینه ای مباحث تربیتی ،اقتصادی ، ادبی ، اداری ، بیمارستانی و سایر علوم فنی مانند زراعت هندسه بنیان نهاده و آثارو تالیفاتی گوناگون به زبانهای عربی و انگلیسی منتشر کرده است .
5- جامعه الملک عبد العزیز : این دانشگاه از سال 1405 ه . ق تاسیس شد و در زمینه مباحث اقتصادی و اداری و آداب و علوم انسانی و زمین شناسی هندسه و مانند آن فعالیت می کند از مهمترین مراکز علمی این دانشگاه « مراکز ابحاث الاقتصاد الاسلامی » است که تاکنون 207 کتاب و 20 نشریه مهم منتشر کرده و با « سازمان کنفرانس اسلامی » نیز همکاری دارد .(34)


9) استفاده از مراکز فرهنگی
در هر جامعة برای تبلیغات واشاعه فرهنگ آن کشور مراکز فرهنگی آن نقش بارز و جایگاه بر جستة دارد ، وهابیت نیز دارای مراکز فرهنگی مهمی هستند که برای اشاعة فرهنگ وهابیت ومقابله با عقاید وباورهای دیگران همچون زیارت،دعا ، توسل ، شفاعت ، عزاداری و... از این مراکز استفاده می کنند.در فصلنامة فرهنگی – سیاسی پویا به معرفی برخی از این مراکز وفعالیت آنان چنین آمده است :
1- رئاسته ادارات البحوث العلمیه و الافتاء و الدعوة و الارشاد ( هیئة کبار العلماء )، در ساال 1391 ه .ق بدستور ملک خالدبن عبدالعزیز فرمانی خطاب به شیخ ابراهیم بن محمد آل الشیخ ( از نوادگان محمدبن عبدالوهاب ) صادر و قرار شد گروهی از علماء و دانشمندان وهابی عربستان گرد آیند تا ضمن بحث و بررسی ( بصورت گروهی ) و بدون توجه به مذاهب مشهورچهارگانه اهل سنت(حنبلی ،شافعی، مالکی وحنفی ) فتواهای لازم برای احکام شرعی را صادرکنند و مردم نیز موظف به پیروی از آن می باشند و ریاست این اداره در سال 1395 ه.ق به شیخ عبدالعزیز بن باز ( آل الشیخ ) واگذار شد .
2- رابطه العالم الاسلامی : این مرکز در سال 1962م توسط ملک سعود در مکه گشایش یا فت وتا کنون 38 سال از تأسیس آن می گذرد واز پرقدرت ترین سازمانهای مذهبی در عربستان محسوب می شود .
وظائف مهم مرکز عبارتند از :آموزش های اسلا می ، چاپ وتوزیع قر آن و وکتب اسلامی ، آموزش زبان عربی ، کمک مالی کشورها و اداره ها ومو سسه های خیریه در سراسر جهان .مجمو عه ای از مجامع و ادارات وا بسته به این سازمان عبارتند از :
1- مجمع فقه اسلامی .
2-شورای عالی جهانی مساجد .
3- مؤتمر (کنفرانس) تربیت اسلامی .
4- جمعیت اسلامی جوانان .
این سازمان طی ده سال گذشته قریب یک میلیارد ریال صرف ساختمان بنا های اسلامی و ترویج اسلام سعودی نموده است ودولت عربستان مبلغ 35 میلیون ریال به سازمانهای خیریه ،بیمارستانها ودرمانگاه ها درخارج از کشور و 20 میلیون ریال برای نشر ، حفظ قرآن کریم و ارشاد اسلامی کمک کرده است .
امروزه بیش از یک هزار مسجد و صدها مراکز اسلامی در سراسر جهان زیر نظر این سازمان مشغول فعالیت هستند . کمک های این مرکز در کشور های دیگر برای احداث 2 موسسه اسلامی ، 1259 مسجد و1069 مدرسه ، 200موسسه مذهبی ، 134 دانشگاه ، 41 درمانگاه ،76 بیمارستان و یک دانشکده جهان عرب در پاریس هزینه شدهاست . (35)
عباس جعفری در ادامه می نگارد :
3- سایر مراکز و مؤسسات مذهبی : مؤسسات و سازمانهای دیگری که در عربستان به فعالیت های مذهبی – دینی و خیریه می پردازند عبارتند از :
1- هیئة الامر بالمعروف و النهی عن المنکر
2- الجماعة الخیریه لتحفیظ القران الکریم
3- مجمع الملک فهد لطباعة المصحف الشریف
4- الندوة العالمیه للشباب الاسلامی
5- المجلس الاعلی للشئون الاسلامیه (36)


10) استفاده از احساسات مردم و سر دادن شعار جهاد با کافران
ندایی خدا پرستی و خدا جویی در فطرت هر انسانی وجود دارد امّا گاهی ممکن است در اثر پیروی انسان از هوای نفس و همدمی با شیاطین انسی وجنی به این ندای فطری پاسخ داده نشود بلکه بجای حق پرستی وخدا پرستی به شرک وچند گانه پرستی کشیده شود ، رسولا ن الهی امدند تا برای شکوفایی این ندای فطری وبیداری وجدان انسان ها کمک نمایند وانسان ها را از ظلمت کفر وشرک وخود پرستی رهایی بخشید ه وبسوی مکتب توحید وخدا پرستی رهنمون باشند ، از زمان طلوع اسلام مسلمانان که تحت تعالیم مکتب اسلام تربیت شده بودند با شرک وچند گانه پرستی وکفر وانکار حقیقت حساسیت داشته و برای مقابله با این پدیده از جان ودل برخاستند ودر این راه ازهمه چیز گذشتند. وهابیت که ازاین حساسیت مسلمین بخوبی آگاه بودند برای جذب وهمسو کردن مردم و نیل به اهداف شان از احساسات مردم با بکار گیری شعارهای همچون جهاد با کافران ومشرکان ، بدعت زدایی ازدین ودعوت به سوی اسلام حقیقی از دید گاه وهابی استفاده کردند و هنوز این ابزار را در دست داشته وانسان های زیادی را این دام گرفتار می کنند . در بعضی کتب شان صراحتا از این گونه تعابیر آمده است که مشرکان عصر ما از مشرکان عصر پیامبر بد ترند .محمد ابن عبد الوهاب در باره مسلمانان هم عصر خود می گوید:« وکثیر من اهل الزمان لا یعرف من الآلهه المعبود ة الا هبل و یغوث ویعو ق ونسرا واللات والعزی و مناة ؟ فان جاد فهمه عرف انّ المقامات المعبودة الیوم من البشر والشجر والحجر ونحوها مثل شمسان و ادریس وابوالحدیدة و نحو هم منها» ؛ (37) و بسیاری از اهل این زمان از خدایان پرستیده شده به جز هبل ویغوث ویعوق ونسر ولات وعزّی ومنات را نمی شنا سند . اگر فهم درستی داشتند می فهمیدند مقاماتی که امروز پرستیده می شوند ، از بشر ودرخت وسنگ ونحو این ها از خورشید وماه و ادریس وابو حدیده ونحو این ها ، از قبیل عبادت همان بت ها هستند .وی می گوید :« شرک کفار قریش دون شرک کثیر من الناس الیوم .(38) درجه کفار قریش بسیار پائین تر از شرک مردم امروز است» .درجای دیگر می گوید : «فاذا علمت هذا و علمت ما علیه اکثر الناس علمت انّهم اعظم کفرا و شرکا من المشرکین الذین قاتلهم النبی» .(39) هنگامیکه این مطلب را دانستی و دانستی آنچه را که اکثر مردم بر آنند، می فهمی که کفر و شرک افراد این زمان بیشتر از مشرکینی است که پیامبر (ص) با آنان به قتال پر داخت . و ده ها تعابیر از این قبیل که وهابیت از آن استفاده نموده اند و عقاید دیگران را سر کوب ومردود دانسته و عقاید خویش را تبلیغ می نمایند .حامد الگار می نویسد :«ترجمة قران به زبان به زبان انگلیسی به وسیلة محمد تقی الدین هلالی ومحمد محسن قابل ذکر است که در سال 1994م در ریاض چاپ واز طرف عبدالعزیز بن عبدالله بن باز مورد تأیید قرار گرفت . مترجمان ، علاوه بر مطالب دیگر ، در پایان ترجمة شان می گویند : ما دریافته ایم بیشتر کسانی که به دین اسلام می گروند معنی واقعی نخستین اصل اسلامی یعنی لا اله الااله ، محمد رسول الله را درک نمی کنند . آنجه در پشت این تعبیر زشت نهفته است مشرک شمردن اکثریت قاطع مسلمانان به وسیلة وهابیان است» .(40) سید محسین امین درکتاب تا ریخچه ، نقد وبررسی وهابی ها می گوید :وهابی ها می گویند : مسلمانان بعد از ایمان کافر شدند و پس از یکتا پرستی مشرک گشتند یا اصلا موحد نبوده وایمان نداشته اند وازابتدا کافر بوده اند بلکه بدتراز کفار ! لذا کشتن آنها واجب وخون شان هدر ودارائی واموال شان حلال می باشد وبنا بقولی می توان کودکان آنهارا به بردگی گرفت .وبه گفتة صاحب خلاصة الکلام، وهابیان مسلمانان را ظرف ششصد سال یعنی پیش از ظهور محمد ابن عبدالوهاب ، کافر ومشرک می دانندو گویند مسلمانان در این مدت بدعت ها گذاشته اند .آنها می گویند : مسلمانان قبور پیامبران ، صالحان ودیگر اشخاص معمولی که برخی از آنها بد کار هم بوده اند ولی مسلمانان آنها را از اولیاء الله می دانند پرستش می کنند ! وبه همین علت مسمانان همچون مشرکین قریش اند که بت های از سنگ و چوب را می پرستیدند ویا فرشتگان و پریان را پرستش می کردند وهمچون نصاری هستند که عیسی ومادرش مریم را عبادت می کردند .مسلمانان از مرده ها طلب حاجت وکمک می کنند وآنها رات برای کشف مهمات می خوانند واز آنان می خواهند که درحق شان شفاعت نمایند . آنها پیامبر را صدا زده و او را برای شفاعت نزد خدا می خوانند و برای او نذر کرده وقربانی می کشند و قبر او و دیگر پیامبران و صالحان را محترم می دارند و گنبد وبارگاه بر آنها می سازند و ضریح فراهم کرده وروی آن شال های پشمی می اندازند و پرده ها وپارچه ها روی آنها می کشند و چراغ روشن می نمایند و بدور آنها طواف می کنند چنانکه بت پرستان به اطراف بت ها می گشتند وبرا ی ایشان نذر ها میکردند و آذین می بستند .مسلمانان برای این زیارتگاه ها روز های ویژۀ قرار داده اند ودر آن روز خاص به طواف درو آن ها می پردازند و آنها را بوسیده و قبر را مسح می کنند وبه قصد تبرک از خاک آنها بر میدارند و کنار آنها نماز می خواندند بلکه مقابر را نماز خانه قرار می دهند .مسلمانان به عزم زیارت این مکان ها حرکت می کنند وروی کاغذ ها جمله های متضمن حاجت وتقا ضا بعنوان :« ای سرور من فلان حاجت مرا بر آور ....» وهمه این کارها و اعملی که مسلمانان در مقابل مشاهد می کنند شرک است وعبادت صاحب قبر حساب می شود .(41) اولیویه کاره می گوید :«عقیدۀ تکفیر وجهاد درسنت حنبلی به خوبی روشن است و علیه مسلمانان غیر حقیقی ، فرق مختلف شیعیان افراطی ودیگر افراد مرتد بسیار شدید است .می دانیم که بنا بر اعتقادات اخوان که بطور غیر مشروط معتقد به تعلیمات عبدالوهاب وبالنتیجه ابن تیمیه هستند ، کلیه مسلمانان بجز خود آنها ، بخصوص اهل حجاز ، شیعیان احسا، کویت وعراق ، مسلمانان ماوراء اردن وسوریه هدف جهاد آنان به شمار می روند» .(42)


11) اتهامات ونسبت های دروغین
اتهام ونسبت های دروغین وبکار بردن الفاظ زشت علیه دیگران به ویژه شیعه ، یکی از روشهای دیگر وهابیون است تا از این طریق وجهة دیگران را درعالم مخدوش وتصویری بدی از آنها در جهان ترسیم کنند که این وسیله را از آغاز پیداییش شان الی کنون مورد استفا ده قرار داده اند ، دیگران به ویژه شیعه را گاهی کافر ومشرک ، گاهی مرتد و بت پرست وبد تر از آن می نامند .به عنوان شاهد علامه به نقل از رسالۀ تطهیر الاعتقاد عن ادران الالحاد نوشته محمد بن اسماعیل یمنی صنعانی ( معاصر محمدبن عبدالوهاب ) :« هرگاه سؤال شود که قبوریون گویند : ما مشرک نیستیم و برای خدا شریک قرار نداده ایم و پناهندگی بر قبر اولیاء و انبیاء مشرک نیست »در پاسخ می گوییم :« آنان به زبانی سخن می گویند که در دلشان نیست اینان معنی شرک را نفهمیده اند چون تعظیم اولیاء و کشتن قربانی برای آنها و امثال آن همگی شرک است و این سخن شان فائده ای به آنها ندارد چون عمل شان سخن شان را تکذیب می کند» .وی با مطرح کردن بحث جهل به شرک ادامه می دهد : « فقها در باب ارتداد گفته اند : اگر شخصی سخنی کفر آمیز بر زبان براند اگر چه معنای آنرا قصد نکند ، کافر می شود و این هم خود دلیل آن است که آنها ماهیت اسلام و توحید را درک نکرده اند ، پس کافرند ؛ آنهم کافر اصلی نه مرتد . و کسی که شب و روز و آشکارا و پنهان و از روی ترس و طمع خدا را می خواند مع ذلک سپس دیگری را نیز می خواند، در پرستش خدا دچار شرک شده است» .(43) حسینی قزوینی می گوید :وهابیت در کتابی به نام الشیعة و التقریب که چند سال جلو تر در عربستان سعودی نوشته شده ، مؤلف آن مبانی وحدت و تقریب را مطرح می کند و در پایان می گوید : ما باید با مسلمانها وحدت داشته باشیم ولی شیعه را مسلمان نمی دانیم ! اولین شرط تقریب با شیعیان این است که ثابت کنند که مسلمان هستند ! شخصیت شماره دو علمی عربستان چندی پیش بطور رسمی اعلام گرد که من فتوای دهم که شیعیان به چند دلیل کافر است :اول این که اینها قرآن را تحریف شده می دانند ، دوم این که صحابه و سنت پیامبر را قبول ندارند، سوم به اهل بیت متوسل می شوند، بنابر این شیعیان عضو امت اسلامی نیستند. در عربستان یک هیئت عالی وجود دارد که در راس آن مفتی اعظم عربستان است و ازین هیئت بطور رسمی اعلام کرده که امکان تقریب با شیعه وجود ندارد همان گونه که تقریب با یهود و نصارا برای ما امکان پذیر نیست بر همین اساس است که عبدالمالک ریگی در ایران شاخه نظامی وهابیت را ایجاد کرده و جنگ مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی به عنوان مظهر حکومت شیعی و کشتن شیعیان را واجب و وسیله رسیدن به بهشت اعلام می کند .زر قاوی – رهبر وقت شاخه نظامی وهابیت در عراق – دو ماه قبل از هلاکت ، رسماً اعلام کرد که دشمن واقعی ما امروز امریکا و اسرائیل نیستند بلکه شیعیان هستند . در جنگ سی و سه روزه حزب الله لبنان با صهیونیسم، سه تن از رهبران فکری و دینی وهابیت فتوا دادند که هرگونه مساعدت به حزب الله حرام است چرا که اینها در حقیقت جسم شیطان هستند ! حتی دعا کردن برای پیروزی حزب الله را گناه کبیره دانستند .(44)عباس جعفری در فصلنامة پویا به نقل از علمای اهل تسنن می گوید :محمد بن عبدالوهاب اگر می خواست کسی را وهابی کند ، می گفت باید چند شهادتین را جاری کنی ، اگر این شهادت ها را به زبان می آورد ، او را مسلمان تلقی می کرد وگرنه گردنش را می زد ! می گفت باید شهادت بدهی که
1. کافر بودی وبا ورود به این مذهب مسلمان شدی ؛
2. پدر ومادرت در حال کفر از دنیا رفته ان وحق استغفار برای آنها را نداری ؛
3. تمام علمای اسلامی به حال کفر از دنیا رفته اند و حق طلب مغفرت به آنها را نداری ؛(45)گاهی یک سری عقاید و افعال مضحک وبی اساس را به شیعه نسبت مید هند که هیچ احمقی این کار ها را انجام نخوا هد داد واز این رو میخواهند چهره شیعه را در دنیا مخدوش ومنفور جلوه داده و عقاید خویش را در جهان تبلیغ نمایند که برخی از ان ها به عنوان نمونه ذیلا ذکر می شود: شیعه اجازه می دهد که در اطراف مرقدهای امامان شان طواف کنند و بجای خانه خدا به حج شاهد مشرفه بروند و شیعه ها قربانی ها و نذورات خود را به پیغمبر و امامان خویش تقدیم می دارد . شیعه ها قبور پیغمبر و ائمه خویش را مسجد می دانند و آنها را پرستش می کنند همچون کعبه روبروی آنها به نماز می ایستند .(46) یکی از اتهامات معروف شان این است که درمیان عامه شان از دیر زمان این باور را رائج کرده اند که تمام شیعیان هنگامی که مراسم حج را به جا می آورند هدفی پنهانی را در سر می پرورانند و آن آلوده کردن کعبه مقدس با مدفوع انسانی است ، در واقع چنین ادعا می شود که دست کم یک شیعه در چند دهه پیش به این جرم اعدام شده است(47) جعفر مرادی در فصلنامه فرهنگ پویا آورده است :قفاری یکی از اساتید دانشگاه های مدینه، در کتاب « اصول مذهب الشیعة الامامیة » آورده است: امام خمینی اسمش رادر اذان نماز ها داخل کرده است و حتی از اسم پیغمبر اکرم هم پیش انداخته است. پس اذان نماز در ایران بعد از این که (امام)خمینی به قدرت رسید در تمام استان ها وشهر های شان این گونه است : الله اکبر الله اکبر خمینی رهبر اشهد ان محمد رسول الله .(48)


12) نشر کتاب ها ی دروغین
یکی ازا بزار تبلیغ وهابی ها نشر وانتشار کتاب های دورغین علیه مذاهب وفرقه های اسلامی است و برای تبلیغ وپیشبرد اهداف شان ، دست به مقابله با کتب شیعه و برخی اهل سنت برده وبا حذف برخی عبارات ویا جابجایی بعضی کلمات اهداف شان را دنبال می کنند. یکی از کارشناسان بحث فرقه ها ونحله های اسلام می گوید: اولین روش وهابیت برای جذب نیرو و تضییع شیعه ، مبارزه با کتابهای شیعه است . شیعیان بیش از همه مذاهب بلکه همه ادیان به گفتمان و استدلال عقلی می پردازد ، وهابیت کتابهای را علیه شیعه در چاپخانه های اهل سنت به چاپ می رسانند و با تهدیدات فراوانی در بین اهل سنت پخش می کنند . عده ای متوجه این قضیه می شود اما دستگاه رسانه ای وهابیت آنقدر با بوق و کرنای قوی عمل می کنند که این تک صداها به گوش جهانیان نمی رسد ، آنها همچنین در کتابهای اهل سنت دست برده و آنها را بصورت تحریف شده چاپ و منتشر کرده اند .حمایت های مالی بسیاری هم از این گونه کتابها می شود و در مواردی بسیاری به چاپخانه ها هم کمک کرده اند تا این کتابها را با قیمت ارزان در دسترس دیگران قرار گیرد . همین طور کتابها را خریده و بصورت رایگان به کتابخانه های بزرگ دنیا اهدا کرده اند تا کتابی که در کتابخانه اهل سنت است تحریف شده باشد . به عنوان مثال تفسیر روح المعانی شیخ محمد آلوسی را – با آنکه فردی شیعه ستیزه بود – پس از حذف تمام احادیثش که رنگ و بوی مبارزه با وهابیت داشت ،چاپ کرده اند چون او روایاتی را نقل کرده که می تواند در تمجید فضایل اهل بیت(ع) یا نقد تفکر وهابیت مورد استفاده قرار گیرد .کتابهای دیگری در مکه چاپ شده است که به شدت علیه شیعه است در بین کتاب نوشته شده : قال علی ابن موسی الرضا : نحن ابناء الله ، علی ابن موسی الرضا گفت : ما پسران خدا هستیم آدرس آن را هم اصول کافی ج 3 چاپ تهران ذکر کرده است . با مراجعه به این کتاب می بینیم از ریشه دروغ است در اصول کافی به نقل از حضرت آمده : نحن امناء الله ، ما امین های خدا هستیم اما وهابیان در مقام تحریف « م » را به « ب » تبدیل کرده اند و نوشته اند : ابناء الله . وی می افزاید : در ادامه این تحریف ها ودست بردن درمنابع اسلامی ، کار دیگر آنها گزینش وخلاصه کردن کتاب هاست و دقیقا چیز های حذف می شوند که در تمجید از اهلبیت عصمت وطهارت(ع)و یا دال برطعن نسبت به ابابکر وعمر وعثمان و خلفا هستند.(49) هم چنین بنا بر نقل بر خی از سایت ها وهابی ها کتاب های را به نام برخی از بزرگان شیعه مانند آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله جعفر سبحانی و سید عبدالها دی حسینی چاپ نموده اند ودر بین مردم توزیع کرده اند در حال که این بزر گوارا ن از ان اطلاعی ندارند .خانم ابراهیمی آورده است : « اخیرا وهابیان کتاب های را به نام علامه عسکری و آیت الله جعفرسبحانی چاپ ودرمدینه وبقیع توزیع می کننددرحال که این بزر گواران صاحب این تالیفات نیستند» .(50)


13)تحریف متون و تقطیع کتابها
یکی از ابزار های تبلیغی وهابیان تحریف کتاب ها ومنابع حدیثی و تفسیری و تاریخی مسلمانان است . اگر روایات و یا کلماتی که در این گونه کتابها بر ضد آنان آمده باشد آن را تحریف نموده و چاپخانه هارا سفارش به حذف آن نموده و ازمتن کتابها بر می دارند به همین منظور با چاپخانه ها ارتباط بر قرار کرده وشریک می شوند و کتابهای تحریف شده را با قمیت ارزان و یا بطور مجانی در بازار و اختیار مردم عرضه می دارند.علی اضغر رضوانی به نقل از محمد دیرثوی می گوید:«تحریف وحذف احادیث از کارهای دایمی و همیشگی وهابیان است؛ به عنوان نمونه ، نعمان آلوسی تفسیر پدرش شیخ محمود آلوسی را به نام روح المعانی تحریف نمود ، و مطالبی را که به ضرر وهابیان بود حذف کرد و اگر این تحریف نبود تفسیر او نمونۀ تفاسیر محسوب می شد».(51) آنان در برخی موارد اشتباهات و یا مناقب اهلبیت(علیهم السلام) را چنینی تحریف می کنند که بجای کلمات حساس و سرنوشت ساز ، نقطه چین گذاشته و از پیش چشم خواننده بر می دارد و یا کلمات را تغییر می دهند تا معنایی دیگر از ان فهمیده شود ویکی از شیوه های تحریف شان نیز تضعیف احادیثی است که با عقاید شان سازگاری ندارد.(52) همچنین آنان به بهانه مختصر و مفید کردن برخی کتابها ومتون اصلی دست به اختصار مغرضانه و گزینشی می زنند و این گونه حقایق را تحریف می نمایند.


14) آتش زدن کتابخانه ها ومنابع علمی
فجیع ترین کار های که وهابیت مرتکب شد و لکه ننگ آن را در پیشانی شان باقی گذاشت از بین بردن منابع و آتش زدن کتابخانه ها بود ، آنان کتابخانۀ بزرگ «المکتبه العربیه» را که بیش از 60هزار عنوان کتاب گرانقدر و کم نظیر و بیش از 40هزار نسخه خطی منحصر به فرد داشت که در میان آن ها برخی از آثار خطی دوران جاهلیت و قرار داد یهودیان با کفار قریش بر ضد رسول خدا(ص) بود به آتش کشید در این میان که آثار خطی حضرت علی (ع) ، ابابکر، عمر، خالدبن ولید و طارق بن زیاد و برخی از صحابه پیامبرگرامی (ص) و قران مجید به خط عبدالله مسعود بود نیز تبدیل به خاکستر شد .در همین کتابخانه انواع سلاح های رسول اکرم (ص) و بت های که هنگام ظهور اسلام مورد پرستش بود؛ مانند«لات» و«عزی» و«هبل» نیز وجود داشت ازبین رفت. مورخان نقل کرده اند که وهابیان این کتابخانه را به بهانه وجود کفریات دران به آتش کشیدند وبا خاکستر یکسان کردند.(53)


15) فتواهای شدید اللحن
علماءوهابیت بارها فتوا های بسیار شدید و تند را علیه شیعه صادر کرده اند ومذهب شیعه را یک مذهب دست ساخته یهودی ، مجوسی ومسحیت ومبتنی بر یک سری احادیث جعلی وعقاید پوچ می دانند آن را غیر مسلمان وخطر ناک برای اسلام و غیر قابل سازش میدانند. فؤاد ابراهیم در این رابطه در نشریه پگاه چنین می گوید :اگر چه انشقاق شیعه وسنی به تاریخ صدر اسلام و مسئله جانشینی پیامبر (ص) باز می گردد ، ولی ابن تیمیه نیز در این جریان نقش مهمی ایفا کرد . وی پیشگام جدلیون سنی بود و اعتقادات شیعی را به شیوه نظام مند وبا شدت تمام مورد انتقاد قرار داد .علمای وهابی با الهام از آثار ابن تیمیه شیوه وی را در اهانت و توهین به شیعیان در پیش گرفت، به واسطه تبعیت وهابیون از شیوه جدل ابن تیمیه ، انشقاق و اختلاف مردم عربستان و بطور کلی مسلمین جهان عمیق تر شدند . در دهه 1950 و 1960 م با تلاش علمای بر جسته اهل تسنن و شیعه اختلاف شیعه و سنی کمرنگ تر شد و درین رابطه مجموعه نشست های در قاهره برگذار شد ، در حالی که علمای وهابی موضع گیری اهل سنت و شیعیان برای مصالحه و سازش را به شدت مورد حمله قرار دادند . برخی از علماء وهابیت را به عنوان عامل اصلی انشقاق و اختلاف در جامعه اسلامی بر می شمارند . برخی دیگر این فرقه را تهدید برای اتحاد ملی عربستان و مسلمین سراسر جهان می دانند . دکتر«محمدالباهی » اندیشمند بر جستة سنی معتقد است وهابیت شکاف بین شیعه وسنی را عمیق تر نموده که این امر تاثیر منفی موضع گیری وهابیون را بر می تاباند .(54) « یان ریچارد » معتقد است که یکی از چیزهای که مانع همزیستی مسالمت آمیزبین شیعه و سنی بر شمرده می شود وجودفرقه وهابیت و تفکر آنهاست. حمید عنایت نیز وهابیت را بزرگترین چالش شیعیان از صدر اسلام دانسته است.(55) دربین مردم عربستان نیز مواضع سیاسی و دیدگاه وهابیون نسبت به شیعیان که در آثار آنان منعکس می شود مایه ای اختلاف و تفرقه برشمرده می شود. فؤادابراهیم می گوید:کتاب تبدید الظلام و تنبیه النیام الی خطر شیعه و التشیع علی المسلمین و الاسلام نوشتة یکی از جدلیون بر جسته وهابی به نام « ابراهیم الجبهان » که با هزینه نهاد مال دینی وهابی منتشر شد، نمونه ای از این آثار تحریک آمیز است . این کتاب در اواسط دهه 1970م منتشر شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979م در سطح گسترده داخلی و خارج از عربستان توزیع شد . تحصیلات نویسنده این کتاب بسیار در سطح پایینی است وی از یک دانشگاه دینی فارغ التحصیل نشده و هیچ اثر دیگری نیز تالیف نکرده است . با وجود این کتاب وی مورد استقبال جامعه وهابیون قرار گرفت و درخلال سالهای 1988 1976م نه بار تجدید چاپ شد . هدف اصلی این نویسنده نفی و تقبیح شیعیان است وی در اثر خود ادعا کرده است که یهودیان در راستای اهداف خود تشیع را بنیان نهاده است . (56)وی درمورد سطح علمی ونظرات این جدلی(ابراهیم الجبهان) برجسته وهابی وهمچنین نظرات و آثار وبرخی دیگر ازعلماء و جدلیون وهابی می افزاید :الجبهان به خلاف مفهوم متعارف رافضی آنرا به معنای « کسانیکه اسلام را بطور کلی نفی می کنند » تعبیر نموده است. وی تشیع را به عنوان یک نظام عقیدتی مهم مبتنی بر احادیث فاسد و بی اعتبار و مجموعه از اندیشه های باطل و پوچ معرفی کرده است . از نظر وی تشیع مذهب جدیدی است که از فرقه های مجوس ، مسیحیت و یهودیت مشتق شده است و این مذهب استبدادی و طاغوتی ، آفت و بلایی است که توسط مراکز یهودی و فراماسونری ، یاوه گویان ، شیادان و احمقان ساخته شده است . آنان که در مورد کفر و بی ایمانی شیعیان تردید دارند مانند شیعیان مجوسی هستند . در واقع این انگ ها و نسبت های ناروا و بی پایه چیزی جز تکرار تهمت های عالم ضد شیعه مشهور ابن تیمیه نیست . جدلیون وهابیون با الهام از ابن تیمیه همین تهمت ها را نسبت به شیعه روا داشتند . « محب الدین الخطیب » در مصر و «احسان اللهی ظاهر » در پاکستان از جدلیون مشهوری بودند که ادبیات جدلی وهابی را ترویج کردند . وهابیون در اواسط دهه 1950م به منظور منع از مصالحه و سازشی شیعیان و اهل تسنن و برای اثبات سازش ناپذیری شیعه و سنی ،اثر الخطیب بنام « الخطوط العریضه » را منتشر و توزیع نمودند ، زیرا الخطیب در این کتاب تشیع را دینی کاملا متفاوت با اسلام معرفی کرده بود . بدین ترتیب علمای وهابی هرگونه مصالحه و سازش شیعه و سنی را نفی کردند .یکی از علمای افراطی و تندرو سعودی بنام شیخ بن جبرین با الهام از الخطیب در ین رابطه چنین می گوید : « آنان که هنوز در مورد رافضی بودن شیعیان تردید دارند باید اثر الخطیب بنام « الخطوط العریضه » و آثار « احسان اللهی ظاهر » و « غفاری » را در مورد عقاید و آرای شیعیان مطالعه کنند . شیخ بن باز ، مفتی اعظم عربستان سعودی نیز معتقد است تشیع دینی متفاوت و مجزا از اسلام است و همانگونه که مصالحه اهل تسنن با یهودیان مسیحیان و بت پرستان امکان پذیر نیست سازش شیعیان و رافضیان نیز غیر ممکن است . (57)محمد خالد الحداس ، از اساتید دانشگاه اسلامی مدینه درین رابطه می گوید : وهابیون با شیعه سازش نمی کنند وچون اختلاف این دو گروه از مبانی و اصول دینی نشأت می گیرد این مصالحه بی پایه و اساس است .وهابیون بر اختلافات اساسی بین شیعه و سنی تاکید می کنند و در آثار ضد شیعی آنان دو مقوله سبّ و رفض به عنوان مهمترین موضوعات تحریک آمیز معرفی شده و معنی رفض را نفی خلفای سه گانه ، اصحاب و همسران پیامبر به ویژه عایشه دختر ابابکر و حفصه دختر عمر سب و نفی مشروعیّت خلافت خلفای سه گانه می دانند .(58) وهابیون افراطی شیعیان را دشمن می پندارند و با آنان به مشابه یک دشمن رفتار می کند در سال 1991م عبد الله بن عبد الرحمن الجبرین یکی از اعضای وقت شورای عالی علماء فتوای صادر کرد که بر بنای آن شیعیان مرتد معرفی شده است و ریختن خون آنان را مباح و دانسته است وی در ژانویه 1994 م در پاسخ به سوالی در خصوص نماز شیعیان در مساجد سنی فتوایی صادر کرد و طی آن تصریح کرد که شیعیان دشمن هستند و به دلیل دروغی که به خدا بستند در جنگ با خدایند . وی در فتوایی دیگر همان سال در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد با شیعیان در محل کار گفت : نشاندادن انزجار ، بیزاری و تنفر نسبت به آنها ضروری است و تلاش برای انقیاد و سرکوب آنها اولی است.(59)

 

پی نوشت ها:

32. مجادله / 11.
33. مکارم شیرازی ، نا صر، تفسیر نمونه ج 23 ،ص454 .
34. جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
35. جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386
36. همان ،
37. رضوانی ، علی اصغر، مبانی اعتقادی وهابیان ، ص74 ، به نقل از الدررالسنیه ،ج1 ص117 .
38. همان ، به نقل از دررالسنیه ص 120 .
39. همان ، به نقل از دررالسنیه ص 160 .
40. الگار ، حامد ، وهابیگری ، ترجمه احمد نمایی ، ص 50 .
41.امین ، سیدمحسن ، تاریخجه ، نقد و بررسی وهابی ها ، ترجمه ونگارش سیدابراهیم سیدعلوی ،صص152و151.
پل بون آنفان ، شبه جزیره عربستان ، ترجمه دکتر اسدالله علوی،ج1، ص 317. 42.
43.علامه ، امین ، کشف الارتیاب ،صص .211 و 212
44.حسینی قزوینی، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386
45.جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.45
46. قزوینی ، سید محمد حسن ،فرقه وهابی ، ترجمه علی دوانی ص 21
47.گراهام ای . فولرور ند فرانکه ، مترجم خدجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مرکزجهانی علوم اسلامی ،ش، 20،
مهر و آبان 1385و وهابیان ص347.
48.مرادی، جعفر ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.48
49. همان.
50.ابراهیمی،محبوبه ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
سلفی گری و پاسخ به شبهات ص194 .51
همان .52
همان به نقل از تاریخ آل سعود ج1 ،ص158؛آل سعود من این الی این، ص 47.... . 53
فؤاد ابراهیم ، ترجمه مهدی بهرام شاهی ، نشریه پگاه ، ش 226 ، اسفند 1386 .54
همان .55
56. فؤاد ابراهیم ، ترجمه مهدی بهرام شاهی ، نشریه پگاه ، ش 226 ، اسفند 1386 .
57. همان.
58.همان .
59.احمدی لفورکی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش 219 ، آبان 1386.

ادامه دارد ...

/ 1 نظر / 86 بازدید
masoud

فرقه ای به نام وهابیت وجود ندارد