با روش های تبلیغی وهابیت آشنا بشید (3) ضروری برای هر مسلمان

روش های تبلیغی وهابیت (3)

 بخش اول

 بخش دوم

16) اعمال تبعیضات داخلی
یکی از حربه های که وهابیون برای تبلیغ وهابیت استفاده می کند اعمال تبعیض است که این امر ، در عربستان سعودی متأسفانه به شدت اعمال می گردد و وهابیت سایر فرق به ویژه فرقه شیعه را در تنگنا و محرومیت قرار دادند تا از این طریق آنها مجبورشوند مذهب وهابیت را بپذیرند به عبارت دیگر استفاده از حق شهروندی بدون تمایز یک شیعه، در عربستان، منوط به اختیار مذهب وهابیت می باشد . که ما ذیلاً به برخی موارد آن اشاره می نماییم :

الف )تبعیض دربُعد آموزش

یکی از تبعیضات که در کشور عربستان بر علیه شیعیان از طرف وهابیون شدیدا اعمال می شود تبعیض در مدارس ودانشگاه ها است بطور که روحیه آن هادایما با الفاظ وتعابیر زشت معلمین وهابی شان دراذیت، ونظرات وآثار علمی شان قربانی تعصبات متحجرانه وهابیت می شود .بهزاد احمدی در این رابطه می نویسد : از بعد آموزشی در مدارس و دانشگاه ها نیز درجات بالای تبعیض قابل مشاهده است . دانشجویان شیعه از تعصب و خصومت آشکار اساتید وهابی که مرتباً آنها را به عنوان کفار ، مشرک یا رافضی می خوانند در عذابند ، آنها در دانشگاها به سختی پذیرفته می شوند و به عنوان کادر اجرایی یا آموزش استخدام در نمی آیند . در مقاطع تحصیلی تکمیلی بخصوص در دانشگاهای علوم دینی نظیر دانشگاه محمد بن سعود یا دانشگاه اسلامی در مدینه دانشجویانی که پایان نامه خود را علیه شیعیان بنویسد تشویق شده و پایان نامه های آنان را با هزینه دولت چاپ و منتشر می شود.(60) در بعد آموزش دینی نیز وضعیت بسیار تبعیض آمیز و طالبانه است رژیم سعودی آموزش دینی را از پایین ترین سطوح تا سطوح عالی آنچه در مراکز دولتی و چه در مراکز خصوصی تحت نظارت و کنترل خود دارد و روحانیون شیعه حتی اجازه ندارند که به شکل خصوصی به آموزش آموزه های شیعه بپردازد . ازین رو بسیاری روحانیون تحصیلات خود را در عراق یا ایران می گذرانند و به عربستان باز می گردند .(61)

ب) تبعیض از بُعد دینی و اعتقادی

در کشور تحت حکومت وهابیون عربستان آ زادی دینی و اعتقادی وجود ندارد به طور که اقلیت های مذهبی آن سرزمین ولو اصالتا مال همان مرزوبوم باشند نمی توانند مراسمات دینی و عنعنات مذهبی شان را بطور آزاد بر گزار نمایند . شیعیان عربستا ن که حتی قبل از ظهور وهابیت بلکه از همان زمان طلوع اسلام در آن سرزمین ساکن بودند ، در زمان حاضراز آزادی دینی و اعتقادی برخور دار نیستند. نویسندگانی به نام های کراهام ای. فولر و رند فرانکه در مقالة تحت عنوان «شیعیان عربستان سعودی»می نویسند : شیعیان عربستان سعودی به لحاظ مذهبی در معرض تبعیض دینی نظام مند رسمی و قانونی قرار دارند . آنها تنها شیعیان جهان اسلامندکه بطوررسمی مسلمان بودنشان انکارمی شود. در سال 1927 م علمای رده بالای سعودی فتوایی صادر کردند که دلیلی بر کافر بودن شیعیان داشت یعنی محکومیت آنان به عنوان افرادی مرتد و کافر ، که سطوح مجازات مرگند . این اعلامیه بیان می کرد که شیعیان حق ندارد اعمال دینی شان را بجا آورد و اگر این تحریم را زیر پا بگذارند باید از سرزمین مسلمانان تبعید شوند .در سال 1991م یک عالم رده بالای شان بنام بن جبرین با صدور فتوایی دوباره بر کافر بودن شیعه تاکید کرد با صدور چنین حکمی کشتن آنان از لحاظ فقهی غیر مشروع نخواهد بود .(62) در جای دیگر می افزایند :به گفته شیعیان آنان اجازه ندارند هیچ نوع آثار نوشته شده ای مذهبی در باره تشیع در اختیار داشته باشند و در صورت تلاش برای وارد کردن چنین آثاری باز داشت می شوند . اذان به شکل شیعی اش مجاز نیست و باید به روش سنیان مطابقت داده شود . پلیس اخلاقی ( مطوعین ) اغلب در خیابانها برای شیعیان ایجاد مزاحمت می نمایند . خوردن غذای شیعیان در مراسم بزرگداشت روز عاشورا بطور رسمی برای سنی ها ممنوع است . و وهابی های افراطی گوشتی را که شیعیان ذبح کرده باشند نمی خرند چرا که آنرا « نجس » می دانند . بر اساس عرف وهابی ، مردان شیعی نمی توانند با زنان سنی ازدواج کنند .(63) مهدی بهرام شاهی در نشریه پگاه آورده است :«در سال 1927 م علمای وهابی فتوای صادر کردند که به موجب آن شیعیان ملزم می شدند اعتقاداتشان را ترک نموده و به وهابیت بگروند ، پس از صدور این فتوا اقدامات خشونت آمیزی علیه شیعیان صورت گرفت و وهابیون تلاش کردند حسینیه ها و مساجد را بر چینند و لی به علت پایداری و مقاومت شیعیان تلاش وهابیون ناکام ماند»(64) .وی در ادامه می نویسد : اسما عیلیه ها مصمم شدن مانند شیعیان امامیه شرقی عربستان مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) را بطور علنی بر گذار کنند که این تصمیم واکنش حکو.مت وهابیون را در پی داشت این حرکت اسماعیلیان با تشدید فعالیت های تبلیغی وهابیون در منطقه مقارن بود ، وهابیون تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا اسماعیلیان را به کیش خود در آوردند ، به علت نا مناسب بودن شرایط جامعه عربستان برای فعالیت گروهی و اجتماعی شیعیان نتوانستند به طور رسمی خود را سازماندهی کنند. بنا بر این علت اتخاذ این رویه نبود آزادی بیان وعقیده در کشور عربستان است.(65) ور نر در کتاب جامعة شیعة نخاوله در مدینه منوّره می نویسد :یکی از علمای وهابی به نام ناصر بن سلیمان العمر در بارة وضعیّت شیعیان در عربستان وفعالیت شان گزارشی را برای عبدالله بن باز تهیه کرده ودر آن می نویسد : حضرت شیخ عبدالله بن باز (حفظه الله) وحضرات گرامی اعضای کبارالعلماء سلام علیکم .به استناد حدیث نبوی «الدین نصیحة» بر خود واجب می دانم در این یاد داشت شما را نسبت به رافضیان وفعالیت های آنان و اهداف پنهان وخطر ناک شان با خبر سازم .سروران : من این حقایق را در اختیار شما می گذارم و شما خود می دانید برای برائت ذمّه وکمک به مسلمانان چگونه عمل کنید آشکار است :
الف - چراغانی ، نصب پلاکارت ،بر گزاری سخنرانی ، توزیع شیرینی در حسینیه های قطیف و احساء به مناسبت های خاص مانند عید غدیر یا تولد این امام و آن امام .
ب- ساختن حسینیه و گذاشتن بلند گو ها در آن .
ج- بیشتر رافضیان هنگام حضور درمسجد نبوی کتا بهای متعلق به مذهب خود را به همرا داشته ودر آن جا می خوانند .(66)بهزا د احمدی در مقالة با عنوان «جامعه شیعی در عربستان سعودی » می نویسد :در حال که عربستان بیش از 37850 مسجد دارد و تاکنون بیش از1600 مسجد در سراسر دنیا ساخته است شیعیان عربستان حق ندارد مسجدی برای خود بنا کنند و تاریخ ساخت محودو مساجد بوجود نیز به زمان حکومت عثمانی ها باز می گردد . علاوه بر این بسیاری از مساجد و حسینیه های شیعیان در شهرهای مختلف شیعه نشین تخریب شده و شیعیان خانه های خود را بطور مخفی به مسجد و حسینیه تبدیل کرده است . مساجد شیعیان در روزهای مراسم مذهبی توسط پلیس بسته می شود و شیعیان حق ندارند ، در شهرهای چون قطیف ، حتی مراسم جشن عروسی خود را در هتل ها یا اماکنی عمومی برگذار کنند . (67)

ج) تبعیض فرهنگی

در نظام آموزش و پرورش نیز تعالیم وهابی بر شیعیان تحمیل می شوند آنها نه تنها اجازه تعلیم تشیع را ندارند بلکه مجبورند آموزه های وهابی را که مشتمل بر تقبیع رسمی و تحریم تشیع هستند فرا گیرند در درس تعلیمات دینی که بخش مهمی از برنامه آموزشی مدارس از دوره ابتدایی تا دبیرستان است تنها وهابیت تعلیم داده می شود و تشیع آشکارا حتی در مناطق شیعه نشین محکوم می گردد . کتب درسی دینی بر عقاید متحجرانه وهابی تاکید می ورزند و آن دسته از عقاید اعمالی را که با وهابیت ناسازگار باشد کفر و شرک می خوانند .مدارک زیادی گواهند که بر خی از دانش آموزان بویژه دختران نوجوان بر اثر تبلیغات مذهبی ضد شیعی دست از تشیع کشیده اند از این روست که شیعیان نگران از دست دادن فرهنگ و هویت شان هستند و بیم آن دارند که در فرهنگ تحمیلی حکومت جذب شوند ، فرهنگی که از جمله اهدافش تضعیف تشیع به عنوان یک مذهب و سنت است .(68)

د) تبعیض درتصدی و اجرای قانون

در سر زمین عربستان شیعیان از حقوق قانونی بدون تبعیض به عنوان یک شهروند عربستانی بر خوردار نیست و تبعیضات در تصدی پست ها ومناصب دولتی واجرای قانون علیه شیعیان اعمال می گردد. کراهام ای. فولر و رند فرانکه در مقالة خویش می نویسند : «شیعیان از تمامی مشاغل مهم حکومتی محروم اند و حتی در امور مربوط به مناطق خود نیز از حق خود مختاری و خود گردانی بر خوردار نیستند وبرای شیعیان دست کم پنجاه در صد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ممنوع است در دادگاه به شیعیان اجازه شهادت داده نمی شود و علاوه بر آن جایگاه شیعیان با سنیان در دادگاه برابر نیست . در دادگاه های سعودی هیچ قاضی شیعه ای وجود ندارد» .(69) بهزاد احمدی در نشریه پگاه می نویسد : «از مظاهر تبعیض آشکار این است که تا کنون از شیعیان در پست های رسمی حکومت یا اصلا حضور نداشته است و یا بطور نادر حضورداشته است وتاکنون هیچ وزیری ویا عضو کابینه ای سلطنتی شیعه نبوده است».(70)

ه) تبعیض اقتصادی

در حکومت وهابیت شیعیان در بخش اقتصادی نیز از آن حقوق که یک شهروند وهابی استفاده می کند بطور یک سان بر خوردار نیست بلکه کما کان تبعیض اعمال می گردد. کراهام ای. فولر و رند فرانکه دراین باره نیز در مقالة خویش می نویسند: « استان الحساء از رفاه عمومی که مشخصة بخش های دیگر کشور است سهمی ندارد . شیعیان منطقه مرتب ازکار اخراج می شوند زنان شیعه از زمانهای گذشته حق معلم شدن را نداشته اند این در حالی است که معلمی یکی از اندک مشاغلی است که درین کشور پادشاهی برای زنان مجاز نیست» . (71)تمام این تبعیضات که از طرف وهابیون علیه شیعیان صورت می گیرد با هدف گسترش وتبلیغ اندیشه های وهابیگری وتضعیف مذهب وفرهنگ شیعه اعمال می گردد زیرا آنان می خواهند از این طریق شیعیان را در تنگنا وفشار قرار دهند تا از مذهب شان دست کشیده و مجبورا به مذهب وهابی گرایش پیدا کنند .


17) تخریب قبور
1.مسلمانان از آغاز پیدایش اسلام تا قرن حاضر ، هرگاه یکی از بزر گان دین از دنیا رحلت کرده است ، به جهت شدت علا قه و احترامی که برای او در حال حیاتش قائل بوده اند ، پس از مرگ نسبت به مرقد او اهمیت واهتمام ویژۀ قائل شده اند وبرای ابراز محبت و احترام به صاحب آرامگاه به زیارت مرقد او می روند ، گاه در جوار مرقدش به دعا وعبادت پروردگار عالم مشغول گشته وبرای آسایش و راحتی زیارت کنندگان اقدام به تأسیس بنا و ساختمان نموده اند وگاه از روی تقدس وحرمتی که برای صاحب مرقد قائل بوده اند ، بر قبر او به عنوان تجلیل وتکریم ، قبّه وبار گاه ساخته اند و بالاخره برای روشنایی بنا ، شمع وچراغ روشن کرده اند . این گونه اعمال تقریباً در تمام دوران اسلامی وجود داشته و به صورت یک سنت در جامعۀ اسلامی درآمده است . اما وهابیّت با تمام این اعمال به عنوان مظاهری از شرک و بت پرستی ، به شدّت مخالفت ورزیده و برای از بین بردن این ارزش ها وباور های دینی سخت می کوشند وبرای تحقق اهداف شان دست از هیچ جنایتی برنداشتند . نجم الدین طبسی نمونه هایی از فتاوای آنهارا در این مورد بدین شرح آورده :
2.صنعانی می گوید : با رگاه به منزلۀ بت است چون کاری که مردم زمان جاهلیت برای چیزهای به نام بت ، انجام می دادند ، همان کار را « قبوریون » برای چیز ی که نام آن را قبر یا مشهد ولی گذاشته اند ، انجام می دهند . به هر حال همان عمل مردم دوران جاهلیت است ، با اسم دیگر ؛ لکن با تغییر اسم از بت بودن خارج نمی شود.(72)
3. ابن قیم (شاگرد ابن تیمیه) گوید: بنا های قبور ، به صورت بت ها و طاغوت ها بر گرفته شده و مورد پرستش قرار می گیرد . ویران نمودن آنها واجب است وپس از قدرت بر ویرانی ، ابقای آنها به همان صورت –حتی یک روز – جائز نیست ؛ چرا که آن ها به منزلۀ لات و عزّی و یا بزرگترین شرک ها است .(73)
4. وهابیان در نامة به شیخ الرکب المغربی ، تصریح کردند : به تحقیق آنچه که از تعظیم قبور انبیاو غیر آنان ، به صورت بنا وگنبد برا فراشته می شود ، از جمله وقایعی است که پیامبر (ص) ازآن خبر داده است . حضرت فرمود ده است : قیامت بر پا نمی شود مگر آنکه زنده ای از امت من به مشرکان ملحق می شوند و گروهی از امت من به پرستش بت ها بپردازند.(74)
5.قاضی القضات وهابی ها (عبدالله بن سلیمان بن بلیهد) در روز نامۀ امّ القری می گوید : تا قبل از قرن پنج ساختن قبّه وبنا معمول نبود ، و این بدعتی است که از قرن پنجم به بعد ایجاد شد .(75)
6.پاسخ منسوب به علمای مدینه : ممنوعیّت ساختن بناء بر قبور اجماعی است . احادیث صحیحی بر ممنوعیّت آن دلالت دارد ؛ از این جهت گروهی بر تخریب کردن آن فتوی دادند .(76) این بود نمونه های از فتاوای رهبران فرقۀ وهابیت که با دلایل سخیف و بر خی زمینه سازی ، ان ها را صادر نمودند وبا حملات بسیار وحشیانۀ برای تخریب قبور و مراقد بزرگان دست بکار شدند تا از این طریق عقاید ومقدسات دیگران و به ویژه شیعه را سرکوب نموده وتفکر خود شان را به جهان تبلیغ نماید . بر اساس نقل صلاح الدین مختاری – از نویسندگان وهابی – وهابی ها به فرماندهی امیر سعود در سال 1216 هـ .ق ، با لشکر عظیم از مردم نجد و عشایر جنوب حجاز و تهامه به سوی عراق حرکت کردند . آنان در ماه ذی القعده به شهر کربلا رسیدند و آنجا را محاصره کردند .(77) سپس به صورت غافلگیرانه وارد کربلا شدند و بسیاری از اهل آنجا را در کوچه و بازار و خانه ها کشتند . آنان گنبد و حرم امام حسین(ع) را خراب کردند و جواهر های حرم را به چپاول بردند و سنگ روی قبر را که با دانه های زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر آراسته شده بود کندند ،آنچه از اموال ، اسلحه ، لباس، فرش ، طلا و قرآن های نفیس در شهر یافتند ربودند .(78) و نزدیک ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی که نزدیک به دو هزار ارتش از اهل کربلا را کشته بودند . امیر سعود با سپاهی مرکب از بیست هزار مرد جنگی به شهر کربلا حمله ور شدند و چنان رسوایی در شهر به وجودآوردند که در وصف نمی گنجد . حتی گفته اند آنان در یک شب بیست هزار تن را به قتل رساندند وکلاً نزدیک پنجاه نفر را نزدیک ضریح و پانصد نفر را بیرون ضریح به قتل رساندند و به هر کس برخوردند بی رحمانه کشتند و حتی بر پیران و خرد سالان نیز رحم نکردند .در کتاب پاسخ به شبهات وهابیت طاهری خرم آبادی آمده است:مرحوم علامۀ عاملی در آخر جلد هفتم مفتاح الکرامه ـ که یک کتاب فقهی است ـ می نویسد : « این جزء از کتاب بعد از نیمه شب نهم رمضان المبارک 1225 به دست مصنّف خاتمه یافت در حالی که دل در نگرانی و تشویش بود ؛ زیرا اعراب عنیزه ـ که وهابی هستند ـ اطراف نجف اشرف و مشهد حسین (ع) را احاطه کرده اند ؛ راهها را بسته و زوّاری که از زیارت نیمه شعبان به اوطان خود باز می گشتند ، غارت نموده و جمع کثیری از آنان را کشتند که بیشتر زوّار ، ایرانی بوده اند و گفته می شود عدد کشه شدگان یکصد و پنجاه نفر بوده اند .»(79) در کتاب چالش های فکری وسیاسی وهابیت آمده : سید ابوطالب اصفهانی ، مقیم هندوستان در سفر نامه خود ، از هنگام بازگشت از لندن و عبور به کربلا می نویسد : قریب بیست و پنج هزار وهابی با اسب های عربی و شترهای نجیب وارد کربلا شدند و صدای « اقتلوا المشرکین » و « اذبحوا الکافرین » ( مشرکان را بکشند وکافران راسرببرید ) سر دادند . بیش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمی های بی شماری بجا گذاشتند . در صحن مقدس ، خون از بدن های سر بریده روان ، و گنبد و حجره های ضحن از لاشه مقتولان ، پر بود . شدت آن حادثه به حدی دلخراش و سنگین بود که وقتی من بعد از یازده ماه مجدداً وارد شهر کربلا شدم ، هنوز این حادثه آن قدر تازگی داشت که جزنقل آن حادثه چیزی دیگر نبود و راویان این حادثه بزرگ ، درهنگام حکایت می گریستند و از شنیدن آن موها بر بدن سست می شد ... (80)در کتاب مذکور چنین ادامه میدهد :سنت جون فیلبی می گوید : شمشیر بر گردن های اهل کربلا نهادند و مردم را بی رحمانه کشته و هم اشیای قیمتی را غارت کردند .دکتر محمد عوض الخطیب می گوید :لشکری نزدیک به بیست هزار نفر از اعراب نجد ، کربلا را محاصره کردند و ناگهان وارد شدند . اهل آنجا را به سرعت کشتند و حتی برای کودکان نیز راه نجاتی نبود .خزینه ها و جواهرهای نفیس را بردند و ضریح را از جای خود کندند . . .موقعیت بسیار وحشت ناک و قربانگاه بس بزرگی بود که خون به سیلاب تبدیل شده بود. وهابیان پس از کشتار بی رحمانه اهل کربلا هتک حرم حسینی راهی نجف شدند .چون اهل نجف ، جریان کربلا و غارت مدینه را شنیده بودند ، کمی آمادگی داشتند . ازین رو به برداری دفاع بر خواستند . حتی زنها از خانه ها بیرون آمده بودند و مردان خود را برای مقابله تحریک می کردند تا اسیر قتل و غارت وهابی ها نشوند در نهایت این کار باعث شکست مهاجمان و عقب نشینی آنان گردید .(81) در مورد جنایات وهابی ها در نجف اشرف آمده : «آنان در سال1221 هـ .ق بار دیگر به نجف حمله کردند و نزدیک بود شهر را تسخیر کنند ولی باز شکست خوردند و شماری از آنها کشته شده بودند بر گشتند .آنان در جمادی الثانی سال 1222 هـ .ق دگر بار به نجف حمله کردند ولی اهل نجف آمادگی کامل داشتند از شهر دفاع کردند . همچنین در سال 1225 هـ .ق نیز به نجف هجوم آوردند و راه زوار را بستند و شمار زیادی ( نزدیک به یکصد و پنجاه نفر از زائران ) را میان کوفه و نجف کشتند».(82)و در مدت نزدیک به 10 سال چندین بار شدیدترین حمله ها را به این دو شهرانجام دادند.در باره ای جنایات وحشیانه وهابی در تخریب آثار ارزشمند اسلامی چنین نگاشته است : «سپاه وهابیان به فرماندهی امیر سعود ، در هشتم محرم سال 1218 هـ .ق وارد مکه شد و آنجا را اشغال کرد . مردم مکه که پیش تر خبر جنایت وهابی ها را در طایف شنیده بود از تکرار فاجعه ، ترسیدند و سلطه او را پذیرفتند . آن گاه امیر سعود از آنان خواست که قبه و بارگاهایی را که بر قبور ساخته اند با دست خود ویران کند . ازین رو وهابی ها به همراه جمع زیادی از مردم ، با بیل و کلنگ به سمت گورستان جنة المعلّی رفتند و گنبدهای زادگان پیامبر(ص) ، علی(ع) و خدجه(س) را ویران کردند».(83)واما در مورد جنایت های وهابیت در تخریب قبرستان بقیع وبا خاک یکسان کردن مزار امامان معصوم چنین آورده :وهابیان درسال 1220هـ .ق به دستور امیر سعود در سال به مدینه حمله کردند و پس از یک سال و نیم محاصره ، شهر را به اشغال در آوردند . قاضی شهر را که از شهر بیرون کردند و مردم را از زیارت مرقد مطهر پیامبر و بزرگان مدفون در بقیع باز داشتند .آن گاه امیر سعود به وهابیان دستور داد تا آثار و قبور بقیع را ویران کنند . ازین رو به همراه آنان به قبرستان بقیع یورشی بردند و آنچه از قبه ها و آثار بر روی قبور بود با خاک یکسان کرند . از جمله قبر چهار امام معصوم . امام حسن مجتبی ، امام زین العابدین ، امام محمد باقر ، امام جعفر صادق علیهم السلام را و همچنین قبر عبدالله پدر پیامبر اسلام را خراب کردند و هر آنچه از اشیای قیمتی و گران بها یافت می شد غارت کردند .

 
نتیجه:
بعد از فوت شیخ محمد، فرزندانش وآل سعود بر کشور عربستان حکومت دارند و باهم برای گسترش این تفکر به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، در سراسرجهان تلاش می کنند .آنها با در دست داشتن منابع وذخائر نفت وگازوتسلط بر حرمیین شریفین ازروشهای مختلف مانند ایجاد رعب ووحشت وترورتوسط گروه های تند رو در کشور های اسلامی ،اصراروتحمیل عقیده ، اکمال و اعزام مبلغ در کشور ها ، انتشار وپخش کتب ، درانحصار قرار دادن مراکز انتشاراتی و رسانه ای وکتابخانه ای ، استفادة مغرضانه از دانشگاه ها ومراکز علمی وفرهنگی ، استفاده از احساسات مردم با شعار های جذاب همچون جهاد با کافران ، نجات اسلام و بدعت زدایی علیه مخالفین شان وصدور فتوا های شدیداللحن علیه آنها ، اعمال هر گونه تبعیض در داخل عربستان ، تخریب قبور آرامگاه اولیاء وبزرگان دین ، تحریف کتب اصلی ونشر کتاب های دروغین وهمچنین اتهامات و نسبت های دروغین علیه شیعیان استفاده نموده وشبانه روزبرای تضعیف مذهب شیعه و گسترش تفکر وهابیت با شعار مبارزه با شرک و بدعت های رایج ، تبلیغ می نمایند گرچه امروزه بعضی از وهابیون تجدد گرا نگاهی معتدل تری نسبت به رفتار با شیعیان دارد . از آن جای که هرزمان روش ومتد خودش را دارد و وهابیت متعصب نیز با همان سلاح و مدل روز به میدان خواهد آمد ، لذا بر ما لازم است باآگاهی و هوش یاری در پی شناسایی روش های جدید این عنصر خطر ناک باشیم تا در جهت تحریف زدایی از اسلام عزیز ودفاع از حقانیت مذهب شیعه وبیداری مسلمین از دام های وهابی موفق تر عمل کرده باشیم.

پی نوشت ها:

60. احمدی لفورکی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش، 219 ، آبان 1386.
61.همان .
62.گراها م ای ، فولر ورند فرانکه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مرکز جهانی علوم اسلامی ،مهر وآبان
1385 ، ش 20 .
63. همان
64.بهرام شاهی ، مهدی ،نشریه پگاه ، ش 227،اسفند 1386 ..64
65. همان .
66. اند ، ورنر ، جامعة شیعة نخاوله در مدینة منوره ، ترجمه رسول جعفریان ، صص 152و153 .
67. احمدی لفورکی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش219، آبان 1386 .
68. گراها م ای ، فولر ور ند فرانکه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مرکزجهانی علوم اسلامی ،مهر وآبان 1385 ، ش 20 .
69.همان .
70.احمدی لفورکی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش219، آبان 1386.
71. گراها م ای ، فولر ور ند فرانکه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مرکزجهانی علوم اسلامی،مهر وآبان 1385 ، ش 20
72 . طبسی ، نجم الدین ، رویکرد عقلانی بر باور های وهابیت ، ج5 ، ص 13 .
 73. همان ، ص 14 .
. همان .74
همان ..75
همان . 76.
77. چالش های فکری و سیاسی وهابیت ، صص 67 و 68 ، نقل از تاریخ المملکة ، السعودیه ، ج 1 ، ص 73
78.همان ، نقل از عثمان بن بشر النجدی ، عنوان المجد فی التاریخ النجد ، ج 1 ، ص 121
79. طاهری خرم آبادی ، سید حسن ، پاسخ به شبهات وهابیت ، ج 1 ، ص 20 ، به نقل از مفتاح الکرامه : 7 / 653
80. چالش های فکری و سیاسی وهابیت ، صص 68و69 نقل از میرزا طالب اصفهانی ، سیر طالبی ، ص 408 .
81. همان ، نقل از ماضی النجف ، حاضرها ، ص325
82. همان ، نقل از صفحات من تاریخ جزیرة العرب الحدیث ، ص 177
83 . همان ، نقل از الدرر السنیّه ، فی الرد علی الوهابیة ، ج 1 ، ص 153 .

منابع:


1.قرآن کریم
2.ابراهیمی ، محمد حسین ،تحلیلی نو بر عقاید وهابیان ، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ،چاپ چهارم1379
3.ابن منظور، محمدابن مکرم ، لسان العرب ، بیروت چاپ سوم1414 ه.ق.
4.اسد علی زاده ، اکبر : چالش خای فکری و سیاسی های وهابیت ، قم ،مرکز پژوهش صدا وسیمای اسلامی ، چاپ دوم 1386.
5.الگار ، حامد : وهابیگری ، ترجمه احمد نمایی ،مشهد ،بنیاد پژوهش های اسلامی ، 1387.
6.امین ، سید محسن : تاریخچه ، نقد وبررسی وهابی ها ، ترجمه سید ابراهیم سید علوی ،تهران ، امیر کبیر ،چاپ چهارم 1376.
7.اند ، ورنر ، جامعة شیعة نخاوله در مدینة منوره ، ترجمه رسول جعفریان ،قم، دلیل، چاپ اول1379
8.بچاری ، جعفر، تبلیغ ، قم، نورالنور، چاپ اول 1383.
9.بختیاری ، محمدعزیز، شیعیان افغانستان، قم ، انتشارات شیعه شناسی، چاپ اول 1385.
10.رضوانی ، علی اصغر، سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات ، قم ، مسجدمقدس جمکران ، چاپ ششم، 1388.
11.رضوانی ، علی اصغر، مبانی اعتقادی وهابیان، قم ، مسجدمقدس جمکران ، چاپ سوم، 1386
12. روزنامه کیهان.
13. طاهری خرم آبادی ، سید حسن ، پاسخ به شبهات وهابیت،قم دفتر انتشارات اسلامی ،چاپ، دوم138613
14. طبسی ، نجم الدین ، رویکرد عقلانی بر باور های وهابیت ، قم ، امیرالعلم، چاپ اول 1384
15.صالحی ، سیدعباس ، هفته نامه پگاه ، قم ، موسسه فرهنگی پاسدار اسلام . ش 226 ، 4اسفند 1386.-15
16.فاضل، مجتبی، اخبار شیعیان( ماهنامه خبری و تحلیلی شیعیان جهان) ،قم، انتشارات شیعه شناسی،ش دوم، سال1364
17. فقیهی ، علی اصغر : وهابیان ،تهران ، اسماعیلیان ، چاپ دوم 1364.
18. محمدی آشنانی ، علی ، شناخت عربستان ،تهران، مشعر، چاپ اول 1381.
19.راها م ای ، فولر ور ند فرانکه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مرکزجهانی علوم اسلامی ،مهر وآبان 1385 ، ش 20
20.گروه نویسندگان زیر نظر پل بون آنفان ، شبه جزیره عربستان در عصرحاضر ، ترجمه دکتر اسدالله علوی،ج1، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیادپژوهشهای اسلامی، چاپ 1378.
21.مکارم شیرازی ، ناصر، تفسیرنمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سی ویکم 1373.
22.مکارم شیرازی ، ناصر : وهابیت بر سر دوراهی ،قم ، مدرسة الامام علی (ع) چاپ اول 1384.
23. موگهی ، عبدالرحیم ، تبلیغ و مبلغ درآثار شهید مطهری ،قم، دفتر انتشارات اسلامی ،چاپ اول 1377.
24.وحیدی ، س ، م ، نگرش بر وهابیت ، بیا مکتب اهل بیت ، چاپ اول 1373. -25
25. نشریه فرهنگ پویا،فصلنامه فرهنگی–اجتماعی وسیاسی،نشریه دانشجویی پویا،قم،ش7، اسفند1386.
26.ویژه نامه مذهبی فرهنگی هبأت محبین اهل بیت (ع) ، ص 3 ، اصفهان1386 – 27.
27. 16/4/1387 www.askquran.ir/showthread.php

/ 0 نظر / 49 بازدید